Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów Policyjnych

Grodno miasto takie jak inne

W dniu 25 maja 2018r. członkowie naszego stowarzyszenia udali się w kierunku na wschód do naszych białoruskich sąsiadów. Celem podróży było miasto Grodno położone w niedalekiej odległości od naszej granicy a mało nam jeszcze znane.

Wyjazd grupy w formie wycieczki autokarowej obejmował zwiedzanie tego miasta i jego okolic. Mimo wcześniejszych obaw Grodno zachwyciło nas swym wyglądem, nadzwyczajnym i sterylnym porządkiem, idealną infrastrukturą drogową, oraz zadbaną przez człowieka przyrodą. Urzekły nas także odrestaurowane zabytki, budynki starej i nowej części miasta. Czas w Grodnie spędziliśmy na zwiedzaniu w towarzystwie przewodnika średniowiecznego kościoła, Starego i Nowego Zamku, Cerkwi św. Borysa oraz Placu Tyzenhauza. Najważniejszym dla nas miejscem stało się Muzeum Elizy Orzeszkowej znajdującego się w domu, w którym mieszkała i tworzyła. Tam zapoznaliśmy się z bogatym życiem osobistym, twórczym i społecznym znanej poetki i pisarki Elizy Orzeszkowej. Kulminacją tej wizyty było odwiedzenie jej grobu na miejscowym cmentarzu, którym opiekuje się tamtejsza Polonia. Ciekawe doznania przyniósł także rejs statkiem po Kanale Augustowskim i pokonywanie jego śluz wysokościowych. Ze statku mieliśmy możliwość przyjrzenia się dziewiczej przyrodzie otaczającej nas zewsząd w czasie rejsu. Zobaczyliśmy również zabytkowe forty obronne miasta oraz niedaleko znajdujący się symboliczny Pomnik Płaczącej Matki. Zaskakującym dla  wszystkich okazało się miejsce wypoczynku i rekreacji znajdujące się przy Grodzieńskich Zakładach Mięsnych „Korobczyca”. Tu odnaleźliśmy teren odpoczynku, relaksu, zadowolenia kulinarnego i dostatku pamiątek z ziemi białoruskiej. Wszechobecne i usytuowane przy alejkach rzeźby z drewna, żywe zwierzęta, budynki rekreacyjne  po raz kolejny oczarowały swoją formą i barwą  oraz chęcią posiadania takiego pięknego przestrzeni w naszej okolicy